Kritik in der Opera Gazet // Die Rose vom Liebesgarten // von G. M.

“DIE ROSE VOM LIEBESGARTEN”

Theater ChemnitzOpera van Hans Pfitzner (muziek) en James Grun (libretto). Gecreëerd te Elberfeld (thans Wuppertal) op 9 november 1901. Bijgewoonde voortstelling in het Theater Chemnitz op 12 april 2009.

Die Rose vom Liebesgarten - Proloog (Foto’s © Dieter Wuschanski )Die Rose vom Liebesgarten” of “de roos van de liefdestuin” groeit op de borst van een held en bezit magische krachten. Siegnot wordt door een zeldzaam toeval tot “lentewachter” uitverkoren en wordt verliefd op de wondermooie elf Minneleide. Deze wordt na een bloedige strijd door duistere “mutanten” naar de onderwereld ontvoerd. Ondanks zijn zware verwondingen sleept Siegnot zich naar het onderaardse rijk van de “Nachtwunderers” om haar te bevrijden. Het komt tot een finale slachtpartij en een persoonlijk treffen met de “dood”.
Is de korte samenvatting van dit sprookje duidelijk? Waarschijnlijk niet, maar een uitvoerige uitleg maakt het verhaal zeker niet meer doorzichtig. De producenten moeten er zich degelijk van bewust geweest zijn, want gedurende het verloop van de voorstelling werden de verschillende punten van de actie op spandoeken geprojecteerd. Tevergeefs trouwens, want wij kregen er kop noch staart aan.
Ingewikkelde sprookjes waren in het begin van de twintigste eeuw zeer populair. Denken wij maar aan de opera’s van Siegfried Wagner, zoals “Banadietrich”, “Schwarzschwanenreich” e.a. waar je na een volledige lezing van de libretto’s nog niets begrijpt van de inhoud. ”Die Frau ohne Schatten” van Richard Strauss is ook zo’n ding dat overloopt van de symboliek en waar je tevergeefs naar de juiste bedoelingen blijft gissen…
Die Rose vom Liebesgarten - tweede akte (Foto’s © Dieter Wuschanski )De boodschap is nochtans eenvoudig: naar de muziek luisteren en het gegeven negeren! Maar dat lukt niet altijd, zeker niet als een moderne enscenering het geheel nog wat aandikt, zoals bij de voorstelling die wij hier te Chemnitz te zien kregen.
Regisseur Jürgen R. Weber maakte er een bont boeltje van, zoals de foto’s mooi illustreren. De ingang van de onderwereld is bijvoorbeeld een grote Wc-pot waar de personages één voor één in verdwijnen. De kledij is afwisselend hedendaags en historisch, zonder logisch verband. Ook de vele balletinterventies werkten storend en na een dik half uur hebben wij dan maar besloten de rest van de voorstelling met gesloten ogen te ondergaan.
Zuiver muzikaal viel er gelukkig meer te genieten. Zo hoorden wij een bijzonder mooie tenor in de rol van Siegnot: de Amerikaan Erin Caves, die ons ook vorig jaar in “Der Ring des Nibelungen” te Weimar als Loge en Siegmund wist te bekoren.
Die Rose vom Liebesgarten - Astrid Weber als Minneleide met Susanne Thielemann als Schwarzhilde en Tiina Penttinen als Rotelse (Foto’s © Dieter Wuschanski )Zijn geliefde Minneleide was Astrid Weber, een sopraan met goede dramatische kwaliteiten, maar iets te schril in de hoge stemregionen. Kouta Räsänen was een wat stroeve basbariton, geschikt voor de rol van de wapenmeester en die een goed contrast vormde met de lichtere baritonstem van Andreas Kindschuh als de zangmeester.
Goede prestaties kregen wij ook te horen van de tenor André Riemer als de moorman, van de sopraan Susanne Thielemann als Schwarzhilde en van Tiina Penttinen als Rotelse.
Wij waren weinig enthousiast over het koor en het kinderkoor van de Opera van Chemnitz. Vooral in de proloog, waar hun bijdrage niet miniem is, bereikten zij moeilijk een keurige samenzang.
De opera zit boordevol mooie melodieën, maar er is toch een tekort aan dramatiek en dirigent Domonkos Héja, aan het hoofd van de Robert-Schumann-Philharmonie, slaagde er niet in om de partituur boeiend te laten klinken.
Natuurlijk zijn wij het operagezelschap van Chemnitz dankbaar dat zij deze rariteit opvoerde, maar of de opera hierdoor levensvatbaar geworden is, betwijfelen wij zeer sterk.

G.M. (Gepubliceerd op 15/4/2009)

Foto’s © Dieter Wuschanski.